Δημήτριος Δ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΠΟΥΛΟΣ, Από το θρησκευτικό πίνακα στη λατρευτική εικόνα. Μία περίπτωση από την Ήπειρο, , 20|1999, 351-364


Στον ναό της Γέννησης της Θεοτόκου, άλλοτε μοναστήρι, στους Δραμέσιους κοντά στα Ιωάννινα φυλάσσεται εικόνα που επιγράφεται ως η Παναγία η Λαμποβίτισσα. Ωστόσο η εικόνα παριστά τον αρραβώνα της αγίας Αικατερίνης στον εικονογραφικό τύπο της Ιεράς Συνομιλίας, με τη Θεοτόκο βρεφοκρατούσα στο κέντρο και εκατέρωθέν της την αγία Αικατερίνη και άλλη μία, πιθανώς την αγία Βαρβάρα. Στην κάτω ζώνη σε μια αφιερωτική παράσταση έχει απεικονιστεί μια οικογένεια ή τα μέλη μιας αδελφότητας κάτω από ένα δισκοπότηρο με την όστια. Η εικόνα ζωγραφισμένη με τη δυτικοευρωπαϊκή έκφραση του υστερογοτθικού τεχνοτροπικού ιδιώματος χρονολογείται με βάση τα εικονογραφικά της στοιχεία περί το 1500 και πιθανώς προέρχεται από πολωνικά εργαστήρια ζωγραφικής. Εκτός από την τεχνοτροπική ανάλυση ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις παραμέτρους της αποδοχής και τους μηχανισμούς της αφομοίωσης της εικόνας από το ορθόδοξο πλήρωμά της, ενώ λαμβάνονται ταυτόχρονα υπόψη και οι ιστορικές συγκυρίες που έφεραν το εν λόγω έργο σε ένα χωριό στα Ιωάννινα κατά τα τέλη του 17ου αιώνα. 

Ακολουθήστε το ΕΚΤ: