Evagelia Kalerante, Βιογραφική ανάλυση στην εκπαιδευτική έρευνα: Τεχνικές ανάδυσης της μικρο-ιστορίας της εκπαιδευτικής πολιτικής, Προσχολική & Σχολική Εκπαίδευση, 3|2015, 187-201


Στο άρθρο αυτό παρουσιάζουμε το θεωρητικό μοντέλο της βιογραφικής ανάλυσης με έμφαση στην τεχνική του λόγου στην εκτύλιξη γεγονότων και καταστάσεων που σχετίζονται με την καθημερινότητα των εκπαιδευτικών. Επικεντρωνόμαστε στην μετ-ερμηνεία των υποκειμένων-εκπαιδευτικών, ως χρηστών της εκπαιδευτικής νομοθεσίας και διαμεσολαβητών ανάμεσα στο Υπουργείο και στην εκάστοτε κυβέρνηση- που σχηματοποιούν και νομοθετούν αρχές και θέσεις για τη λειτουργία του σχολείου- και στην εκπαιδευτική κοινότητα και ευρύτερα την κοινωνία, που γίνεται αποδέκτης μιας προσδιορισμένης εκπαιδευτικής πολιτικής. Στη βιογραφική ανάλυση αξιοποιείται ο λόγος των υποκειμένων-εκπαιδευτικών, οι οποίοι μέσα από την ροή των αναμνήσεων εννοιολογούν και νοηματοδοτούν ρητές ή υπόρρητες στιγμές της εκπαιδευτικής τους σταδιοδρομίας που είναι ταυτόχρονα αποτύπωση της μικρο-ιστορίας της εκπαιδευτικής πολιτικής. Ο λόγος των υποκειμένων-εκπαιδευτικών μετ-ερμηνεύει πολιτικά δρώμενα, πολιτισμικά γεγονότα, εκπαιδευτικές καταστάσεις, αναδεικνύοντας την ίδια τη δυναμική της εκπαιδευτικής πολιτικής. Στ άρθρο μας συνδυαστικά παρουσιάζεται ο προφορικός λόγος των υποκειμένων-εκπαιδευτικών με τον κειμενικό τους λόγο σε προσωπικές σημειώσεις, ώστε η αφήγηση για γεγονότα του παρελθόντος να συγκριθεί με κειμενικές αναλύσεις τους στη διάρκεια εξέλιξης των εκπαιδευτικών γεγονότων. Με τη σύνθετη παρουσίασή τους τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, σε συμπυκνωμένο χρόνο και χώρο διαμορφώνουν - με λειτουργικό αναστοχασμό που αναδομείται με θυμικούς όρους και έλλογη επεξεργασία- την παράλληλη βιο-εξέλιξή τους, σε μια δια-δραστική αφήγηση. Η αφήγηση και ο κειμενικός λόγος που αποτυπώνει τα προσωπικά βιώματα των υποκειμένων-εκπαιδευτικών συνεξετάζεται με αρχειακό υλικό των προς διερεύνηση περιόδων, ώστε τελικά να προσδιοριστεί η δομή και το περιεχόμενο της μικρο-ιστορίας της εκπαιδευτικής πολιτικής.

Ακολουθήστε το ΕΚΤ: