Κωνσταντίνος M Κόκκινος, Η ποιότητα της αδελφικής σχέσης τυπικώς αναπτυσσόμενων παιδιών και εφήβων με αδελφό/-ή με Διανοητική Αναπτυξιακή Διαταραχή και η ψυχοκοινωνική προσαρμογή τους: Επισκόπηση της ερευνητικής βιβλιογραφίας, Προσχολική & Σχολική Εκπαίδευση, 9|2021,


ΠερίληψηΗ ποιότητα της σχέσης ανάμεσα στα αδέλφια, αναμφίβολα, συμβάλλει ουσιαστικά στην ψυχοκοινωνική (Ψ/Κ) προσαρμογή Τυπικώς Αναπτυσσόμενων (ΤΑ) παιδιών/εφήβων. Εντούτοις, ελάχιστα έχει διερευνηθεί η ποιότητα της σχέσης ΤΑ παιδιών/εφήβων με αδελφό/ή με Διανοητική Αναπτυξιακή Διαταραχή και η επίδραση της στην Ψ/Κ προσαρμογή τους. Η παρούσα βιβλιογραφική επισκόπηση στοχεύει να συνθέσει την υπάρχουσα βιβλιογραφία και να επισημάνει καίρια ζητήματα που ανακύπτουν για τη μελλοντική έρευνα. Η ηλεκτρονική αναζήτηση δημοσιευμένων εμπειρικών ερευνών από το 1980 κι εφεξής ανέδειξε 52 μελέτες οι οποίες συμπεριλήφθηκαν στην παρούσα επισκόπηση. Από τα ευρήματα των ερευνών συμπεραίνεται πως η αδελφική σχέση μπορεί να χαρακτηρίζεται από θαλπωρή/εγγύτητα και ταυτόχρονα από συγκρούσεις και αντιπαλότητα. Η Ψ/Κ προσαρμογή των ΤΑ παιδιών/εφήβων μπορεί να επηρεαστεί θετικά ή να μην διαφοροποιείται στα μέλη της ομάδας ελέγχου. Τα διαφορετικά πορίσματα των ερευνών μελετώνται στη βάση μεθοδολογικών επιλογών, όπως των ερευνητικών εργαλείων που χρησιμοποιήθηκαν, του αριθμού των συμμετεχόντων, της χρησιμοποίησης ή όχι Ομάδας Ελέγχου και της συμπερίληψης και των δύο γονιών στην έρευνα. Τέλος, οι μεθοδολογικοί περιορισμοί των ερευνών τυγχάνουν αξιολόγησης η οποία μπορεί να συνεισφέρει στην περαιτέρω προώθηση της σχετικής έρευνας.Λέξεις-κλειδιά: Διανοητική Αναπτυξιακή Διαταραχή, αδέλφια, αδελφική σχέση, ψυχοκοινωνική προσαρμογή AbstractThe quality of the relationship between siblings, undoubtedly, contributes significantly to the psychosocial adjustment of Typically Developing (TD) children/adolescents. However, the quality of the relationship between children / adolescents and their sibling with Intellectual Developmental Disorder and its effect on their psychosocial adjustment has not been thoroughly investigated. The present review aims to synthesize the existing literature and to point out important issues for future research. The electronic search of published empirical research from 1980 onwards revealed 52 studies, which are included in the present review. Research findings show that the sibling relationship can be characterized by warmth/closeness and at the same time by conflict and rivalry. The psychosocial adjustment of the TD children/adolescents may be positively affected or may be not differentiated from the control group. The disparate research findings are examined in terms of methodological choices, such as the instruments used, the number of participants, the use or not of a control group and the inclusion of both parents in the research. The methodological limitations of the research are also evaluated to further advance future research.Keywords: Intellectual Developmental Disorder, sibling, sibling relationship, psychosocial adjustment

Follow EKT: